تفاوت فوم و چرم طبیعی

تفاوت فوم و چرم طبیعی چیست؟ فوم چرم مصنوعی چگونه است؟ چرم طبیعی چیست؟ در صورتی که هر یک از این پرسش ها ذهن شما را به خود مشغول کرده است، در مجموعه ادیم چرم با ما همراه باشید.

چرم که در صنایع مختلف کاربرد بسیار زیادی دارد، با استفاده از روش های متفاوتی تولید می شود و به دست می آید؛ به عبارت دیگر میتوان گفت که چرم به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم بندی می شود که چرم مصنوعی به خودی خود دارای انواع مختلفی است و هر یک از آنها ویژگی های گوناگونی دارند.

فوم یکی از انواع چرم مصنوعی محسوب می شود که با چرم طبیعی متفاوت است و در ادیم چرم به بررسی تفاوت فوم و چرم طبیعی خواهیم پرداخت.

چرم طبیعی چیست؟

چرم طبیعی به صورت کلی به نوعی از چرم گفته می شود که به شکل طبیعی به دست می آید و آن را از پوست برخی از حیوانات مانند: گاو، مار، سوسمار و … به دست می آورند و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می دهند.

فوم چرم مصنوعی چگونه است؟

فوم چرم مصنوعی نوعی چرم مصنوعی است که با استفاده از ذرات پلاستیکی تولید می شود و آن را از پلی وینیل و پلی اورتان به دست می آورند. با این وجود در تولید چرم فوم از هیچ ماده طبیعی استفاده نمی شود بلکه تمامی موادی که در این راستا به کار برده می شوند، به صورت شیمیایی، پلاستیکی و یا غیر طبیعی هستند.

 

تفاوت فوم و چرم طبیعی
تفاوت فوم و چرم طبیعی

تفاوت فوم و چرم طبیعی چیست؟

فوم و چرم طبیعی تفاوت های زیادی با هم دارند که مهمترین آنها از قبیل زیر هستند:

متفاوت بودن در دوام و ماندگاری

اصلی ترین تفاوت فوم و چرم طبیعی در دوام و ماندگاری این دو است زیرا چرم طبیعی از ماندگاری بسیار زیادی برخوردار است که اگر به خوبی از آن مراقبت شود، به مدت زمان بسیار زیادی میتوان از آن استفاده نمود و آن را سالم نگه داشت؛ اما فوم چرم در مقایسه با چرم طبیعی دوام کمتری دارد و زودتر دچار آسیب می شود.

همین امر موجب شده است تا استقبال از چرم طبیعی همچنان بیشتر از انواع چرم مصنوعی باشد و طرفداران بیشتری داشته باشد.

متفاوت بودن در ظاهر و بافت

چرم طبیعی و فوم در بافت و ظاهر نیز با هم یکسان نیستند بلکه چرم طبیعی به گونه ای است که به وضوح منافذ پوستی در آن مشخص است و می توان روزنه های پوستی را در آن مشاهده کرد در حالی که چرم فوم با ظاهر غیر طبیعی و غیر نچرال ساخته می شود که تصنعی بودن آن کاملا مشخص است. بنابراین با کمی دقت در ظاهر چرم میتوان به طبیعی و یا فوم بودن آن پی برد.

متفاوت بودن در قیمت

چرم طبیعی از آنجایی که یک کالای لوکس و خاص است، از قیمت بسیار زیادی برخوردار است و برای تهیه خود چرم طبیعی و یا کالاهایی که از آن تولید شده باشند، باید بهای بسیار زیادی پرداخت شود. در حالی که فوم چرم از قیمت مناسبی برخوردار است و چرم فوم خام و یا انواع متریالی که از آن ساخته می شوند، با قیمت مناسب قابل تهیه هستند و تفاوت فوم و چرم طبیعی در قیمت مساله بسیار مهمی در بازار سراسر جهان است.

متفاوت بودن در بو

از دیگر تفاوت های بسیار بارز چرم طبیعی و فوم، متفاوت بودن بوی انها است. چرم فوم که از مواد شیمیایی و پلاستیکی تولید می شود، بویی مشابه با مواد پلاستیکی دارد که به راحتی میتوان آن را تشخیص داد؛ اما چرم طبیعی از بوی منحصر به فردی برخوردار است که طبیعی بودن آن باعث می شود تا حیواناتی نظیر: سگ به بوی آن عکس العمل نشان دهند.

متفاوت بودن در طرح و رنگ

در خصوص تفاوت فوم و چرم طبیعی باید به متفاوت بودن رنگ و طرح آنها نیز اشاره کنیم.

فوم چرم از رنگ و طراحی غیر طبیعی برخوردار است و آن را میتوان با هر نوع طراحی که مد نظر انسان است تهیه کرد. علاوه بر آن فوم چرم را میتوان با هر رنگی تولید نمود در حالی که چرم طبیعی در اکثر مواقع با رنگ: زرشکی، قهوه ای، مشکی، سبز و … در دسترس قرار می گیرد. بنابراین مسلما چرم هایی که با رنگ طلایی، نقره ای و هر رنگ غیر عادی دیگری تهیه شوند، غیر طبیعی هستند و میتوانند از نوع فوم باشند.

متفاوت بودن در نحوه مراقبت و نگهداری

نحوه نگهداری و مراقبت از چرم طبیعی نیز با چرم فوم مصنوعی تفاوت دارد. چرم طبیعی به مراقبت بیشتری نیاز دارد و باید در محیط خشک و خنک نگهداری شود زیرا این نوع چرم قادر به جذب رطوبت است. علاوه بر آن برای این نوع چرم باید از واکس های مخصوص استفاده شود تا از خشک شدن و ترکیدن چرم جلوگیری به عمل آید.

اما فوم چرم مصنوعی قادر به جذب رطوبت نیست و قرار گرفتن آن در فضای خشک و یا مرطوب هیچ مشکلی را ایجاد نمی کند. چرم فوم قابل شست و شو است و در صورتی که به نظافت نیاز داشته باشد، به راحتی میتوان آن را مورد شست و شو قرار داد.

تفاوت در کاربرد

چرم طبیعی به دلیل گران قیمت بودن آن به ندرت برای ساخت مبلمان، روکش صندلی اتومبیل و … استفاده می شود؛ خصوصا با توجه به آنکه برای تولید این وسایل باید به میزان زیادی چرم طبیعی در دسترس قرار بگیرد. از این جهت کاربرد چرم طبیعی و فوم نیز با هم متفاوت است. از چرم فوم برای تولید روکش صندلی و مبلمان به وفور استفاده می شود و هیچ محدودیتی برای به کار بردن آن در زمینه ها وجود نخواهد داشت در حالی که چرم طبیعی با محدودیت در این زمینه ها مواجه است.

بخش پایانی

تفاوت فوم و چرم طبیعی را با هم بررسی کردیم تا شناخت بیشتری از این دو نوع چرم داشته باشید. به خاطر نگه دارید که چرم مصنوعی از نوع فوم و یا سایر انواع آن باعث آسیب دیدن طبیعت نمی شود و زیانی به حیوانات برای تولید آن وارد نخواهد شد.

در نتیجه استفاده از چرم مصنوعی میتواند گزینه مناسب تری باشد که خوشبختانه انواع مختلف چرم مصنوعی در هر زمینه ای قابل استفاده هستند و میتوان به کمک آنها وسایل و کالاهای متفاوتی را تهیه کرد.

علاوه برآن باید اشاره کنیم که با بررسی و در نظر گرفتن مطالب ذکر شده میتوانید به راحتی این دو نوع چرم را از هم تفکیک کنید و تشخیص دهید که کدام نوع چرم طبیعی و کدام یک غیر طبیعی است.

برچسب‌ها:,
  • admin
  • اسفند 21, 1401
  • 3953 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه